Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
За този блог
Автор: pentecost
Категория: Лични дневници
Прочетен: 603371
Постинги: 125
Коментари: 264
Гласове: 261
Постинг
17.12.2017 15:34 - Един Бог и Един Господ – първа част
Автор: pentecost Категория: Лични дневници   
Прочетен: 457 Коментари: 7 Гласове:
3

Последна промяна: 19.05 12:28

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Или 100 библейски аргумента подкрепящи вярата на не-троичните християни

Предлагам ви едно интересно, надявам се, предпразнично четиво, за да сте една идея по-наясно какво и кого празнувате. Това е първа част, съдържаща първите 50 аргумента, а след време ще публикувам и втората част с останалите 50 аргумента.
***
Като едни модерни реформатори, продължаващи делото започнато от Мартин Лутер, а именно: да изчистят християнството от погрешни учения и практики, източно-унитарианските християни открито отхвърлят лъжовната за тях доктрина за Троичността на Бога, която по никакъв начин не може да бъде потвърдена с Библията. А източно-унитарианските християни се определят като библейски християни.

Източните унитарианци в
ярват, че Исус Христос е Божият Син и Спасител на човеците. Те вярват в божествеността на неговата мисия и в божествеността на неговото учение. Те вярват, че Евангелието, което той провъзгласяваше идва от Бога; че познанието, което то прeдава; моралът, който налага; духът, който вдъхва; приемането, което предоставя; обещанията, които прави; перспективите, които разкрива; наградите, които предлага; наказанията, с които заплашва - всичко това произлиза от Единия, жив Господ Бог Йехова (Яхве Елохим).
Но
унитарианците не вярват, че Исус Христос е Върховният Бог. Те вярват, че макар и превъзвишен над всички други създадени разумни същества, той е отделна личност, по-низша и подчинена на Всемогъщия Отец. За тези свои убеждения, наред с други причини, те наблягат на следните аргументи от Писанията, които би било добре всеки един троичен християнин да изучи в дълбочина. Ето ги:

1.
Защото Исус Христос е представен от свещените автори като отделно същество от Бог Отец, така както един човек се различава от друг.

„А в Закона ви е писано, че свидетелството на двама души е истинно. Сам Аз свидетелствам за Себе Си и Отец, Който ме е изпратил, свидетелства за Мене.“ Йоан 8:17-18
***
2. Защото
Исус не само, че никога не е казвал, че самият той е Бог, но - напротив, говори за Отца, Който Го е пратил, като за Бог, и то като единствен истински Бог.

А вечен живот е това – да познават Тебе, Единствения Истински Бог, и пратения от Тебе Иисус Христос.“ Йоан 17:3

Този език нашия
т Спасител използва в тържествена молитва към "своя Отец и нашия Отец."
***
3. Защото
Исус е обявен директно от Отец за Божи Син.

И, ето чу се глас от небесата: „Този е Моят възлюбен Син, в Когото е Моето благоволение.“ Мат. 3:17

Може ли син да бъде връстник и еднакъв с баща си?
***
4. Защото
Исус е назован Христос, или Помазаникът на Бога.

....как Бог помаза със Светия Дух и със сила Иисус от Назарет, Който обикаляше, вършейки добрини и изцелявайки всички онези, които бяха под властта на дявола, защото Бог беше с Него.“ Деяния 10:38

Дали Онзи, Който помазва е еднакъв с онзи, който бива помазан?
***
5. Защото
Исус Христос е представен като Първосвещеник.

„Затова, братя вярващи, призовани към небето, проумейте, че Пратеникът и Първосвещеникът Иисус Христос, Когото изповядваме, е верен на Онзи, Който Го е поставил, както и Мойсей – в целия Му дом.“ Евр. 3:1-2

Длъжността на свещеника изисква той да служи на Бога. Следователно, Христос като свещеник не може да бъде Бог т.е да служи сам на себе си.
***
6. Защото
Исус Христос е Посредник между "Единия Бог" и "хората".

"Защото един е Бог, един е и посредникът между Бога и хората – Иисус Христос като Човек, Който отдаде Себе Си като откуп за всички; това бе засвидетелствано в определеното от Бога време." 1 Тим. 2:5

Един Бог и един посредник между Бога и хората - Иисус Христос. Просто е.
***
7. Защото, като Спасител на човеците, той
бе изпратен от Отца.

"Ние самите видяхме и свидетелстваме, че Отец изпрати Сина Си за Спасител на света.“ Първо Йоан 4:14
***
8. Защото
Исус Христос е Пратеник, назначен от Бога.

"Затова, братя вярващи, призовани към небето, проумейте, че Пратеникът и Първосвещеникът Иисус Христос, Когото изповядваме, е верен на Онзи, Който Го е поставил, както и Мойсей – в целия Му дом." Евр. 3:1-2
***
9. Защото Христос е представен като наш
Застъпник пред Бога.

"Кой ще ни осъди? Никой, защото за нас се застъпва Иисус Христос, Който умря, но и възкръсна, Който е отдясно на Бога." Рим. 8:34
***
10. Защото глава на Христос е
сам Бог.

"Искам също да знаете, че глава на всеки мъж е Христос, глава на жената е нейният мъж, а глава на Христос е Бог." 1 Кор. 11:3

Следователно, Христос е подчинен и зависим от Отец, така както вярващите мъже са подчинени и зависими от Христос – техния Господ.
***
11. Защото, в същия смисъл, в който се казва, че
ние принадлежим на Христос, за Христос се казва, че принадлежи на Бога.

"...вие пък сте на Христос, а Христос – на Бога." 1 Кор. 3:23

Щом принадлежиш на някого, то той е твой господар т.е. над тебе.
***
12. Защото Христос казва:

"Моят Отец, Който Ми ги даде, е по-голям от всички." Йоан 10:29

Не е ли тогава бащата по-голям от сина?
***
13. Защото
Сина заявява, по повод на нещо друго, и абсолютно безрезервно:

"....защото Отец е по-голям от Мене." Йоан 14:28

***
14. Защото
Исус на практика отрича, че е Бог, когато възкликва:

"А Той му отговори: „Защо Ме наричаш благ? Никой не е благ освен един Бог." Мат. 19:17
***
15. Защото нашия
т Спасител, след като е казал: "Аз и Отец едно сме", дава на учениците Си ясно да се разбере, че той няма предвид, че двамата са една същност, равна по сила и слава, но са едно само по отношение на привързаността и замисъла, и както ясно си проличава от молитвата, която той отправя към Отец от тяхно име:

"....да бъдат всички едно – както Ти, Отче, си в Мене и Аз – в Тебе, така и те да бъдат в Нас едно, за да повярва светът, че Ти си Ме изпратил." Йоан 17:21
***
16. Защото Отец е нар
ечен Бог на Христос, така както е и Бог на християните.

"Но иди при братята Ми и им кажи: Отивам при Моя Отец и при вашия Отец, при Моя Бог и при вашия Бог." Йоан 20:17
***
17.
Защото ап. Павел казва за Бога, различавайки го от "Господ Исус Христос", че Той е "единствен Властител", както и че той "единствен е безсмъртен".
1 Тим. 6:14-16
***
18.
Защото това е ясно и изрично заявено от същия апостол, а именно: че Отец е единствен Бог, и няма друг.

"Защото, макар и да има така наричаните богове било на небето, било на земята – а те са много такива богове и господевци, ние обаче имаме един Бог Отец, от Когото е всичко и към Когото ние сме устремени, и един Господ Иисус Христос, чрез Когото всичко е произлязло и ние сме възродени чрез Него." 1 Кор. 8:5-6

Един Бог Отец и Един Господ Иисус Христос. Това е голата истина.
***
19.
Защото силата, която Христос притежаваше, както той сам твърдеше, му беше дадена.

"Даде Ми се пълна власт над небето и над земята." Мат. 28:18
***
20. Защото
Исус Христос твърдо отрича самият той да е автор на чудотворните си дела, а ги съотнася към Отца, или към Светия Дух Божий.

"Не вярваш ли, че Аз съм в Отец и Отец е в Мене? Думите, които Аз ви говоря, не ги говоря от Себе Си, а Отец, който пребъдва в Мене, Той извършва делата." Йоан 14:10

"Но ако Аз чрез Божия Дух изгонвам бесовете, тогава наистина сред вас е дошло Божието царство." Мат. 12:28
***
21. Защото
Исус ясно заявява, че тези дела свидетелстват не за неговата собствена сила, а за това, че Отец го беше изпратил. Йоан 5:36
***
22. Защото
Христос изрично потвърждава, че делата му са били извършени не в негово име, но в името на неговия Отец. Йоан 10:25
***
23. Защото Исус твърди, че "Бог Отец е положил Своя печат върху Него", т.е. на Бог Отец той дължи своите правомощия. Йоан 6:27
***
24. Защото
Помазаника заявява, че не е автор на собствената си доктрина.

"Тогава Иисус им отговори: „Моето учение не е Мое, а на Онзи, Който Ме е изпратил. Ако някой иска да изпълнява волята Му, ще разбере дали учението Ми е от Бога, или Аз говоря от Себе Си." Йоан 7:16-17
***
25.
Защото Исус представя себе си като научен от Отца.

"...но говоря това, което Моят Отец Ме е научил.“ Йоан 8:28
***
 26. Защото Сина неизменно споменава Отца като източник на властта, чрез която говори и действа.

"И Му е дал власт да извършва съд, защото Той е Синът човешки.Йоан 5:26-27
***
27. Защото
Исус признава подчинеността си към своя Небесен Отец като образец и насока във всичките му дела.

"Синът не може да прави нищо от Себе Си, а върши само това, което види Отец да прави. Понеже онова, което Той прави, това прави също и Синът." Йоан 5:19

"Защото Отец обича Сина и Му показва всичко, което Сам Той прави." Йоан 5:20
***
28. Защото
Човешкият Син казва:

".....но Аз почитам Своя Отец, а вие Ме унижавате. Аз обаче не търся слава за Себе Си. Друг е, Който я търси и съди." Йоан 8:49-50
***
29. Защото
Исус заявява:

"„Ако Аз славя Сам Себе Си, славата Ми е нищо. Моят Отец е Този, Който Ме прославя и за Когото вие казвате, че е ваш Бог." Йоан 8:54
***
30.
Защото ап. Павел заявява, че в Христос обитава цялата божествена пълнота, защото така благоволи Отец. Кол 1:19
***
31. Защото Христос
винаги е представян в Писанията, не като основната, но междиннa причина за всички неща, свързани с нашето спасение.

...ние обаче имаме един Бог Отец, от Когото е всичко и към Когото ние сме устремени, и един Господ Иисус Христос, чрез Когото всичко е произлязло и ние сме възродени чрез Него." 1 Кор. 8:6

Отново Един Бог Отец и Един Господ Иисус Христос.
***
32. Защото
Божият Син заявява:

Но Аз не дойдох от Себе Си" в света, защото "Аз от Бога излязох и дойдох" Йоан 7:28; 8:42

Иисус, като знаеше, че Отец всичко е предал в ръцете Му и че от Бога е излязъл и при Бога отива..." Йоан 13:3
***
33. Защото
Исус потвърждава, че не е разполагал с достъп до най-високите места в собственото си царство.

"...но да дам да се седне отдясно и отляво на Мене не зависи от Мене – то ще се даде на тези, за които е приготвено от Моя Отец.“ Мат. 20:23
***
34. Защото нашия
т Спасител, препращайки учениците си към един бъдещ момент, когато те ще разберат по-точно всичко отнасящо се до него, изрично заявява, че те ще узнаят, че той е изцяло подчинен на Отца.

Тогава Иисус им каза: „Когато издигнете Сина човешки, тогава ще разберете, че съм Аз и нищо не върша от Себе Си, но говоря това, което Моят Отец Ме е научил." Йоан 8:28
***
35. Защото нашия
т Спасител винаги изповядваше, че няма своя собствена воля, но че той винаги е насочван и управляван от волята на своя Небесен Отец.

...защото слязох от небето, за да върша не Своята воля, а волята на Този, Който Ме е изпратил.“ Йоан 6:38
***
36. Защото
Исус изрично отрича да е притежавал Божественото качество на самостоятелно съществуване.

"Както живият Отец Ме е изпратил и Аз живея чрез Отец, така и онзи, който яде от Мене, ще живее чрез Мене." Йоан 6:57
***
37. Защото
Помазаника изрично отрича притежаването на Божественото качество на изначално съществуване.

Защото както Отец има живот у Себе Си, така е дал и на Сина да има живот у Себе Си." Йоан 5:26
***
38. Защото
Божия Син твърдо отрича да е притежавал Божественото качество на всемогъщество.

"Аз не мога да правя нищо от Себе Си." Йоан 5:30
***
39. Защото
Исус изрично отрича притежаването на Божественото качество на всезнание.

"А за онзи ден и час никой не знае, нито небесните ангели, нито Синът, а единствено Отец." Мат.24: 36, Марк 13:32
***
40. Защото
за Исус е казано в Писанието, че „...беше отведен от Духа в пустинята, за да бъде изкушаван от дявола.“ Мат. 4:1

Обаче знаем, че "....Бог не се изкушава от зло" Яков 1:13
***
41. Защото
и това е свързано с нашия Спасител, че той "....прекара цяла нощ в молитва към Бога." Лука 6:12

Защо трябваше Христос по този начин да се моли, ако той самият беше Бог?
***
42. Защото, в присъствието на голямо множество хора преди възкресението, Исус благодари на Отца за това, че го е послушал.

Отче, благодаря Ти, че Ме послуша. Aз знаех, че Ти винаги Ме слушаш."
Йоан 11:41-42
***
43. Защото Исус се помоли
на своя Отец да Го прослави.

А сега прослави Ме Ти, Отче, у Тебе Самия със славата, която имах у Тебе преди да съществува светът.“ Йоан 17:5

Съществото, което се молеше на Бога, за да Го прослави, не може да бъде Бог.
***
44. Защото
Исус умоляваше, ако е възможно, горчивата чаша да го отмине, като добави:

Отче Мой, ако е възможно, нека Ме отмине тази чаша, но нека бъде не както Аз искам, а както Ти.“ Мат. 26:39
***
45. Защото Помазаника каза:

Боже Мой, Боже Мой! Защо си Ме изоставил?“ Мат 27:46

Може ли онзи, който изрича това да е Върховният Бог?
***
46. Защото Исус никога не се поклони на себе си т.е. на Сина, нито пък на Светия Дух, както би трябвало да направи, ако Сина и Светия Дух бяха Бог; но винаги се покланяше на Отца.
***
47. Защото Христос никога не инструктира учениците си да му се покланят на него или на Светия Дух, а на Отец, и само на Отец.

Когато се молите, казвайте: ‘Отче наш, Който си на небесата....‘ “ Лука 11:2

Истината, истината ви казвам: каквото и да поискате от Отец в Мое име, Той ще ви даде.“ Йоан 16:23

Но идва часът и вече е дошъл, когато истинските поклонници ще се покланят на Отец с дух и с истина, защото Отец изисква Неговите поклонници да бъдат такива.“ Йоан 4:23
***
48.
Защото не беше практика сред апостолите да отдават религиозна почит на Христос, но на Бог Отец чрез Христос.

"Благодаря на Бога чрез Иисус Христос, нашия Господ." Рим. 7:25

"...на Този единствен, премъдър Бог, слава за вечни времена чрез Иисус Христос, амин" Рим. 16:27

"Затова прекланям колене пред Отеца на нашия Господ Иисус Христос" Еф. 3:14
***
49. Защото Св. Петър, веднага след като
учениците се изпълниха със Светия Дух в деня на Петдесятница, се обърна към евреите по този начин:

"Израилтяни, изслушайте тези думи: Иисус Назорея, засвидетелстван пред вас от Бога с мощ, чудеса и знамения, които Бог стори чрез Него между вас, както и вие сами знаете, този Мъж, предаден, както Бог по волята Си отреди и предвиди, вие хванахте, приковахте с ръце на беззаконници и Го убихте. Но Бог Го възкреси, като Го освободи от болките на смъртта, понеже тя не можеше да Го удържи." Деяния 2:22-24
***
50. Защото
Св. Павел изрично посочва, че И всичко това е от Бога, Който ни помири със Себе Си чрез Иисус Христос и ни даде да служим на помирението.“ 
2 Кор. 5:18

/следва продължение/

 ***
Източник: По статия, написана през 1825 г. от Самуел Барет (Бостън: Aмериканска Унитарианска Асоциация). Превод от английски. Преводът, заглавието и редакцията са от мен (pentecost).




Гласувай:
3
0



1. zaw12929 - Христос воскресе. Да сбъднете нал ...
08.04 18:24
Христос воскресе. Да сбъднете нал съкровените си мечти!
Приемам вашетп мнение и желание- да направитр "дупка в морето"!? Целта- вашето възмущение или неразбиране, защото сте атеист.Оставете вярващите, да си вярват! В та3и материя няма и не може да де обяснява с логиката на човека смъртен. Само човекът има право на избор- нека това е Вашият!

цитирай
2. pentecost - zaw12929, благодаря
08.04 19:46
за коментара Ви. Не разбрах само защо решихте, че съм атеист. Явно не сте разгледали подробно блога ми, който е доста посещаван предимно от вярващи. А статията е писана от вярващи и за вярващи. Това, че не споделям доктрината за Троицата не ме прави атеист. Аз не обяснявам с "логиката на човека смъртен", а цитирам Божието Слово и показвам какво ни е оставил Помазаника Исус по въпроса за единството на Бога. Моля, четете по-внимателно и вниквайте по-дълбоко в написаното. Помолете Господ Иисус да ви прати и изпълни със Св. Дух, за да ви помага в разбирането на Божието Слово. И последно: Помазаника не възкръсна, за да се сбъдват съкровените ни мечти, които най-често не са богоугодни. Причината и основанието за неговото възкресение са съвсем други. Все пак оценявам включването ви в моя блог. Желая ви да растете във вярата и Бог да ви укрепява и да ви дава мъдрост и търпение.
цитирай
3. vandela007 - Очаквам следващите
05.05 22:15
50 аргумента. Не споделям всичко, написано в тази статия, но има неща, които ми бяха полезни.
Не мисля, че стиховете в които Исус е в човешка плът на земята и е напълно зависим от Бог Отец, са подходящи за доказване на тезата ви.
цитирай
4. pentecost - vandela007,
09.05 11:18
благодаря за коментара. Радвам се, че има неща от статията, които са ви били полезни. Аз също чета вашите статии на блога ви, които намирам за полезни и изграждащи.

Що се отнася до следващите 50 аргумента, надявам се съвсем скоро да намеря време да ги преведа и публикувам, имам го предвид, но също така изчаквах и малко повече хора да прочетат най-напред първите 50 аргумента, за да мoгат да осмислят прочетеното преди да продължат с втората част.
цитирай
5. pentecost - Доктрината за Троицата
09.05 11:33
според мен е препъни камък за много хора, които се колебаят дали да станат християни или не. Тя е нелогична, неразбираема и анти-монотеистична. Не може човек, който твърди, че вярва в Единия Бог, да приема, че Бог е шизофреник разтроен в три личности. Пълен абсурд. Нито Авраам, нито Мойсей, нито Илия, нито Исус са вярвали някога в Троичен Бог, а единствено и само в Израилевият Бог - Яхувеха - който е бил, е и ще бъде Един. Ето, в Библията Бог ясно и категоринчо заявява, че е Един и няма друг освен него. И до ден днешен юдеите рецитират всеки ден Шма Израел - Второзаконие 6:4-9. Самият Исус цитира този стих в една от прповедите си, все пак беше юдеин. За какво говорим изобщо? Чели сме, че Бог не се изменя, как така тогава изведнъж от Един Бог в Стария завет, стана Троичен Бог в Новия? Може би за да угоди на новоповярвалите християни, идващи от езическите религии? Не мисля. Има само Един Бог и Един Помазаник, както е видно от библейските стихове. Всеки вярващ, който претендира, че е библейски християнин трябва да ги чете внимателно, за да се убеди сам в лъжовността на доктрината за Троицата, която е измислена от белобради старчета-езичници.
цитирай
6. vandela007 - Предполагам,
17.05 16:46
че "троичният" Бог произлиза от тези (и подобни на тези) разсъждения: В старозаветно време Бог е общувал с човека директно (с Адам и Ева) или чрез пророци. В новозаветно време няколко години човеци общуват с Исус Христос, Който е отпечатък на Отца. След възнесението Му ние не сме оставени сами - с нас общува Светият Дух, като Божи представител и наш Утешител.
цитирай
7. pentecost - Възможно е
19.05 12:13
да е така. Всъщност и в Стария завет се говори и за Месия и за Светия Дух, но те никога не са отъждествявани с Отца, а са отделни персонажи. Идеята, че бог е Един, но изявен в три лица е притеснително за мен, защото никъде не го виждам изявено директно в Писанията. Иначе съм съгласен, че Исус Христос е образ на Отца, така е. И Святия Дух е наш Утешител тук на земята, с когото да общуваме. Но това според мен никак не доказва троичността на Бога.

Самите поддръжници на доктрината за троицата не могат да я обяснят, измъквайки се с мотива, че това е тайна и загадка, неразбираема за човека. Не мисля така. Ако беше толкова важна, Бог щеше поне да ни намекне за това чрез пророците или чрез Исус или чрез апостолите. За мен това е изцяло човешка измислица от "отците", които са се опитали да направят християнството привлекателно за езичницте. Поради тази доктрина и до днес юдеите не са приели християнството, защото им се е струвала твърде езическа и анти-монотеистична Затова няма евреи християни, освен малкото месиански евреи в САЩ, повечето от които отхвърлят троичността на Бога.
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене