Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
За този блог
Автор: pentecost
Категория: Лични дневници
Прочетен: 887163
Постинги: 142
Коментари: 313
Гласове: 413
Постинг
03.10.2018 16:45 - За природата на Иисус Христос
Автор: pentecost Категория: Лични дневници   
Прочетен: 1648 Коментари: 1 Гласове:
1

Последна промяна: 16.12.2018 13:16

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
В богословските схващания на източните унитарианци има един стремеж към едно по-свежо и здраво осмисляне на въпроса за природата на Христос. В настоящата статия ще се опитам да го изложа максимално точно и обстойно, според сегашното ми ниво на разбиране. Дано ви допадне. Но преди да започна с изложението, нека направя уточнението, че когато говорим за природата на Иисус Христос, т.е какво представлява той като личност и същество, трябва да обозначим времево два периода в неговия живот – тогава и сега -, за да получим по-пълна и ясна картина.
***

ТОГАВА
Това е периодът преди около 2000 години, когато Иисус живя на земята като човек, обикаляше, изцеляваше, проповядваше, събра ученици, които обучи; после пострада, умря на кръста и бе погребан; възкръсна и остана за малко с учениците преди да се възнесе при Отца. 

Природата на Христос (на бг: Помазаник) през този период, според мен, е сравнително ясна, тъй като евангелските разкази и апостолските послания в книгите на Новия завет ни дават достатъчно сведения за това. Остава само малко да поразсъждаваме трезво, логично и рационално, и с оглед на това, което вече знаем от някои области на научното познание.

В Евангелията четем, че Иисус (на арамейски Йешуа) беше роден от девицата Мариам, която беше сгодена за мъж на име Йосеф, но не зачена от него, а по свръхестествен начин от Св. Дух. (Лука 1:26-35). Как точно се е случило това, не ни е дадено да знаем. Просто го приемаме с вяра. Оттук обаче можем да изведем следното заключение за природата на Помазаника: той носи в себе си както природата на човек чрез човешката жена Мариам, така и божествената природа чрез Св. Дух. С други думи, Иисус има две природи в себе си. Дотук нищо ново. Обаче, традиционните християни твърдят, че всяка една от тези две природи на Иисус присъства в него на 100%. Или казано иначе - изцяло Бог и изцяло Човек. Точно това се явява проблем, защото не мисля, че има как да се случи - поне не и според природните принципи, установени от Бог, а дори Той едва ли би дръзнал да ги наруши. 

Най-напред да започнем оттам, че, тъй като Йешуа не е бил заченат по стандартния начин от съвкупление между мъж и жена, той не носи в себе си мъжките Y-хромозоми, защото очевидно няма от кого да ги наследи. Те най-вероятно са били заменени или допълнени по свръх-естествен начин именно от Духа. За сметка на това обаче, Помазаника носи в себе си женските Х-хромозоми наследени от Мариам. И макар че биологически Йешуа е живял на земята в мъжко тяло, от човешката природа той изглежда е наследил само женските хромозоми. Може да допуснем, че Бог е сторил това съвсем целенасочено, за да избегне агресивната мъжка природа, която е склонна към насилие, убийство, похотливост. Докато качествата на Йешуа са по-скоро типично женски – кротост, смирение, послушание, състрадание, милосърдие, грижа за болните, търпение и др. Ако пък е наследил само женски хромозоми, това означава, че човешката природа у Йешуа е била едва 50%, тъй като липсват останалите 50%, които нормално биха се унаследили от биологичния човешки баща, какъвто той няма. Възможно е, както казахме, липсващите 50% гени да се запълват именно от Духа, което пък прави Йешуа наполовина Бог. 

От часовете по генетика помним, че ако кръстосаме ябълка и круша, ще получим нов плод - някакъв хибрид - който ще е 50% круша и 50% ябълка т.е. крушо-ябълка или нещо подобно. Не може да очакваме, че кръстосвайки двата плода, ще получим нов вид, който хем да е 100% ябълка, хем 100% круша, запазвайки непокътната своята цялост. Това изглежда някак противо-естествено. При Помазаника, според мен, е аналогична ситуацията. Той е нов хибриден вид – свръхчовек – носещ в себе си елементи от човешката женска природа и елементи от божествената духовна природа. Тук можем малко да поспекулираме, че евентуална липса на мъжки Y-хромозоми у Йешуа би означавало, че у него вероятно не е имало и високи нива на тестостерон, които правят мъжа мъж – похотлив, силен, агресивен, невъздържан, груб, жесток, безмилостен и т.н. От медицинска гледна точка, високите нива на тестостерон при мъжете водят до свръх-сексуалност, груба сила, агресивно поведение, прогресивно оглупяване и силно занижаване нивата на интелигентност. Неслучайно, у мъжете интелигентността се контролира от хормона естрадиол, който е вид естроген, сиреч женски хормон. Бог не е можел да допусне Божият Син, макар и в мъжко тяло, да бъде някакъв глуповат, похотлив перверзник, невъздържан грубиян и насилник. Все пак e трябвало да се спасява човешкия род и за тази цел са били необходими съвсем други качества. Може би именно поради това и до ден днешен, християнството си остава по-привлекателно предимно за жените и по-интелигентните мъже, които са надраснали примитивната мъжка природа.

С оглед на казаното дотук, можем да направим извода, че, в тогавашния период от живота си на земята, Иисус Помазаника е имал природа на Богочовек – нито напълно Човек, нито напълно Бог, а наполовина от всяка една природа т.е хибриден свръхчовек, който по-късно ще се превърне в последния Адам. Съвсем не е случайно, че е наричан и Човешки Син, и Божий Син. Затова, да се твърди, че Иисус е Бог е толкова погрешно, колкото е погрешно да се твърди, че Иисус е бил само човек, пророк, учител и т.н. Не! Той е бил и двете едновременно в едно тяло. Защото, ако кажем, че Иисус е само Бог, извършваме богохулство срещу единствения истински Бог – Отец. От Писанията знаем, че има само Един Господ Бог – Йехова Елохим и освен Него няма друг Бог (Втор 6:4). Ако пък кажем, че Иисус е бил просто човек, заченат и роден като всички нас, изпадаме в човекопоклонство (след като го почитаме като наш Господ и му се кланяме), което е сериозен грях. Затова е редно да приемем, че двойнствената хибридна природа на Богочовек у Иисус е единствено възможната по онова време.
***

СЕГА
Това е периодът от възнесението на Иисус и сядането му отдясно на престола на Отца до днес. През последните две хиляди години Иисус Помазаника живее като наш Господ, властващ и помагащ на вярващите във всяка една епоха. Той каза “и ето, Аз съм с вас през всичките дни до свършека на века.” (Мат 28:20), визирайки именно това. Сега обаче Помазаника не живее на земята, а в някакво висше духовно измерение, което вярващите наричаме “небеса”. Ап. Павел говори за различни нива на небето (2 Кор 12:2, 4), което вероятно са различни нива на духовните измерения. Но да се върнем към въпроса за природата на Иисус. Веднага след възкръсването си от мъртвите, виждаме, че Иисус все още беше с физическо тяло от плът и кости, и дори се хранеше (Лука 24:36-43), но след възнесението му виждаме, че Иисус вече има нетленно славно тяло според описанието, дадено от ап. Йоан в Откр. 1:12-18.

С придобиването на нетленно тяло, Иисус си подсигури вечния живот и ни показа нагледно какво очаква и нас един ден при възкресението на мъртвите, когато и ние ще се изменим, и ще получим нетленни тела. (1 Коринтяни 15:35-55, Филипяни 3:8-21). 

За съжаление, ние вярващите днес, нямаме каквато и да било идея какво точно представлява нетленното славно тяло, което ще наследим. Не ни остава друго, освен да допуснем, че това нетленно тяло може би е някакъв вид високо-енергийно бляскаво светлинно тяло подобно на ангелите. Йешуа ни каза, че и ние при Възкресението ще станем ангелоподобни, когато се облечем в нетленните тела (Лука 20:34-36, Матей 22:30). Когато станем ангелоподобни, няма да има полово разделение на мъже и жени и съответно няма да се женим / омъжваме т.е съвкупляваме (Марк 12:25), защото природата ни ще се измени в съвсем друга. Ние ще станем подобни на него и тогава ще го видим такъв, какъвто е сега. (1 Йоан 3:2). От това можем да предположим, че в сегашния си вид Йешуа вече няма човешка природа в себе си – така както я разбираме - или най-малкото тя е била осезаемо надградена, защото ако преди на земята Помазаника е бил с тленно тяло на мъж, то към момента на небесата той е с различно по вид тяло, по-скоро духовно, с нетленна природа, все още непозната нам. 

Сега вече, възнесен и седящ отдясно на Бога, Иисус е съвсем друг вид същество – божествено-духовно, бог, по-висш от ангелите, стоящ над тях (1 Петър 3:22 ), но все пак по-долу от Отец макар и до Него. Бог Отец даде функционално равенство на Сина със себе си след възкресението му: “Даде Ми се всяка власт на небето и на земята.” (Матей 28:18). С други думи, Иисус вече е придобил силата и мощта на Отец и за нас хората той все още си остава равнозначен на Бог - затова и ап. Тома го нарече “Господ мой и Бог мойв Йоан 20:28. Но битийно, т.е. в Творението, в битието, в мирозданието, само Отец остава завинаги истински Бог – изначален, несътворен, нероден, вечен и безграничен. За нас, Иисус е образ на Бога, в коготообитава телесно цялата пълнота на Божеството” (Кол 2:9), защото ние не можем директно никога да видим и да се докоснем до Бог, но в образа на Иисус това става сякаш по-постижимо. Поради този факт, Иисус отговори на Филип, че който е видял него, видял е Отца (Йоан 14:9). Не буквално, разбира се, а че това е най-близкото до Бога, когото някога ще можем да видим.
***

ОБОБЩЕНИЕ
И
така, нека обобщим: тогава на земята Иисус беше Богочовек в тленно човешко тяло; сега на небесата вече в нетленно славно тяло той е най-високо издигнатото духовно същество в небесното царство след Бог Отец. 

Изниква въпросът: Как точно би следвало да определяме Иисус, какъв етикет да му сложим? - Не знам, признавам. На не малко места в Новия завет виждаме Иисус да е назоваванСвещеник по чина на Мелхиседек” (Псалом 110:4, Евреи 5:10, 6:20), което е много интересно и заслужава внимание. За мен лично, “Йешуа Месия(в буквален превод “Спасение Помазано”) или пък “Господ Иисусси остават най-подходящите именувания, стига да знаем какво и кой стои зад тях. 

От цялата статия, по мое мнение, най-практичното, което бихме могли да извлечем, би било да се научим да помним, когато дискутираме природата на Иисус Христос, да разграничаваме между двата периода, – тогава и сега – защото, очевидно, говорим за различни природи във всеки един период. Така, според мен, биха се избегнали много гневни спорове, обиди, главоболия и изхабени нерви - макар това да не е гарантирано - , понеже в края на краищата, всеки е свободен да избира в какво да вярва и да си носи последствията.

Искрено се надявам това четиво да ви е било полезно и интересно.
***
Източник: Авторски материал на pentecost. Може да се цитират откъси и да се дава линк към статията след разрешение от автора. Благодаря.




Гласувай:
2



1. pentecost - Благодаря за включването,
28.11.2018 13:31
bobby99. В моя блог публикувам онова, което смятам за правилно. Виждам, че и ти в твоя блог публикуваш статии за Божието Слово и вероятно се считаш за християнин, въпреки че си позволи да обидиш брат си. Нали знаеш, че който твърди, че обича Бога, а мрази брат си, е лъжец и ходи в тъмнината?

И накрая, защо не се опиташ да ни осветлиш в какво точно се състои моето фантазиране? Приведи аргументи и ми покажи, че греша и аз може и да си променя мнението.
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене