Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
За този блог
Автор: pentecost
Категория: Лични дневници
Прочетен: 887043
Постинги: 142
Коментари: 313
Гласове: 413
Постинг
25.03.2012 23:52 - Суеверието убива вярата
Автор: pentecost Категория: Лични дневници   
Прочетен: 6702 Коментари: 4 Гласове:
5

Последна промяна: 26.03.2012 02:56

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Днес българинът живее притиснат между традиционната си представа, че е православен християнин, от една страна, и различни езически практики, от друга. Например: ходи на църква, но посещава екстрасенси и врачки; кръщава децата си, но им връзва червен конец "против уроки"; повечето млади двойки сключват брак в храма, защото вярват, че така повече ще „им върви в брака”; децата се кръщават преди всичко „за да са здрави”.

Суеверието на православните християни се проявява видимо и в огромния брой хора, които посещават храмовете единствено, за да им се четат Киприяновите молитви. Често тези молитви се възприемат като магическо действие, а на свещеника се гледа подобно на жрец - заклинател. Този специфичен вид езическо възприятие често се съчетава с нежеланието на „жертвите на магия” да участват в светите тайнства, за да получат действената сила на благодатта - единствената сигурна защита срещу попълзновенията на злото.

В нашите храмове наред с православното богословие и църковното предание живее и преуспява т. нар. „бабешко богословие”. Не са малко младите свещеници, които при въдворяването си в съответната енория откриват там едно „предание”, което бабите са готови да защитават с неочаквана ревност. То е смес от църковната традиция и местни вярвания и суеверия. Тези процеси в църковния ни живот протичат като подводно течение, което обаче завлича мнозина от идващите за пръв път в храма: някои са отвратени от ширещото се суеверие и задълго не стъпват в църква, други го приемат за част от православната традиция. За този образ на православието спомагат и медиите, които на църковните празници обръщат повече внимание на народните вярвания и обичаи, свързани с празника. Те си имат оправдание: от медийна гледна точка те са по-атрактивни в сравнение с богослуженията, които „всеки път са еднакви”.

Така читателят или зрителят остава с впечатлението, че православието е сбор от магични заклинания, бране на билки по Еньовден, питки с късмети, курбани и т.н.

В същото време почти всяка кабелна телевизия има свое специализирано предаване за гадаене, лечение и съвет от съответните „специалисти”. Тези предавания се радват на доста широк интерес и финансови постъпления.

Сливането на суеверията с вярата е един от големите църковни проблеми у нас. Св. Патриарх Евтимий призовавал поробения български народ да пази „непорочна вярата си”. Но този призив с пълна сила важи и днес. В онези времена, за да се защитава вярата от друговереца-поробител, се е изисквало самоотверженост и героизъм. Но не по-малко отговорна задача на нашата Църква е и днес да опази вярата на народа от суеверните примеси, които незабележимо, постепенно, но трайно изместват вярата на българите. Изкореняването на езическите „вярвания” обаче се оказва много по-трудно, отколкото първоначалното въцърковяване.

За да предпази лековерните българи от безсмислените, а понякога и опасни съвети на лечителите, СЕМ забрани излъчването на предавания с участието на ясновидци, лечители и т.н. Новият Закон за здравето забранява всички форми на реклама на алтернативните методи на лечение, а всеки желаещ да лекува чрез алтернативни методи - хомеопатия, акупунктура, акупресура, трябва задължително да има средно образование и да е психично здрав. Това е, което държавата може да направи. Църквата си има свой механизъм за справяне с подобни явления - изграждане на духовен имунитет у хората, на християнски мироглед върху света и процесите в него.

Основният проблем на повечето наши сънародници е в пълното непознаване на християнската вяра, истинската духовност, Христовия завет, евангелската свобода и любов. Повечето българи имат объркан мироглед по духовните въпроси. Те не знаят какво да очакват от Църквата, не знаят как тя може да им помогне, каква е нейната роля на земята.

Затова вътрешната мисия на нашата Църква днес трябва да е насочена към по-широка просвета сред народа за изкореняване на езическия мироглед. Необходима е сериозна църковно-просветна дейност, и то не просто образование в областта на религията, а истинско просвещаване със светлината на Христовото учение. Днешните православни катехизатори проповядват сред един традиционно православен, но на практика езически народ. Църковната мисия сред българите трябва да започне от самото начало, от личността на Христос и смисъла на Неговото спасително дело, за да се изведе народът от езичеството към живота в Христа.

Тази просвета на първо място е дело на свещеника, който е призван да открива и изкоренява суеверията сред своите енориaши, да ги наставлява в здрав духовен живот. Но в същото време това е дело на цялата ни Църква, чието слово е нужно да достига до всеки дом - чрез проповед в храма или от екрана, чрез книги и брошури, чрез примера на пастирите и обикновените християни, които също са призовани от Спасителя: „Тъй да светне пред човеците светлината ви, та да видят добрите ви дела и да прославят Небесния ваш Отец” (Мат. 5:16).

Автор: Полина Спирова Източник: http://dveri.bg/wh4
============================================================

Всичко много хубаво, поздравления за г-жа Спирова, която не познавам лчино. Радвам се, че православните почват полека да прозират истината, но честно казано не виждам как може на практика това да се реализира. Дори да се изчисти от народните обичаи и традиции, което би било едно добро начало, в самото православно богословие са заложени елементи от древните езически (не-български) религии, които също объркват хората. Най-яркият пример, разбира се, с риск да се повторя за сетен път, е идолопоклонството към Мария и светците, отнемащи вниманието на вярващия, който вместо да вярва и почита Господ Исус Христос отива отново другаде.

Ако някой е решил да чака да види как би изглеждало изчистеното православие, по-добре да стане протестант и ще му се изясни много бързо. Ще дам пример със себе си: някога и аз се смятах, по традиция, за православен, бях се кръстил "за да ми върви в живота", влизах в храма да паля свещи, прекръствах се, молех се на Богородица и светците, нищо не разбирах от мънкането на поповете и от това, което правят по време на литургия, но въпреки това се биех гордо в гърдите и си казвах, че като истински българин трябва да съм православен. Постепенно нещата се обърнаха и започнах да проглеждам, понеже много неща ми се струваха странни, но тук няма да влизам в подробности. Откакто станах протестант, научих неимоверно много повече за християнската вяра, нейния смисъл и значимост за хората, именно защото целият този духовен православен бъркоч, който тотално ме объркваше, вече го нямаше и всичко беше много по-изчистено и ясно. За първи път можах да се "вгледам", така да се каже, в Спасителя и да проумея аджеба за какво иде реч, кой е той, защо вярваме в него и т.н.

В настоящия момент, с настоящите кадри и духовенство на БПЦ, ми се струва, че православните не са в състояние да извършат тази духовна просвета, спомената в статията, и да разяснят на хората разликите между езичество и християнство, още повече да ги приложат. Малцината, които са способни да извършат това, биват спирани или отстранявани, или мачкани, защото явно горе в Синода някои нямат интерес от това. Вероятно ще минат десетилетия преди да можем да видим едно прочистено православие, ако дотогава все още го има в България.

За по-подробно описание на езическото православие, виж тук:
ПРАВОСЛАВНИ ЗАБЛУДИ




Гласувай:
5



1. анонимен - juli13
26.03.2012 09:10
Не може да бъде по добре казано!Поздрави!
цитирай
2. maranatha - Православието е узаконено християнско езичество
26.03.2012 18:35
С очите си съм виждал как свещеници кадят храната и преливат виното върху гроба на починал, след което измънкват нещо за две минути и прибират двайсетарката в расото. Именно свещеници насърчават българите да правят курбани, да се тълпят пред икони, да посещават разни извори и кладенчета, за да получат изцеление. Целият култ към мъртвите с разните "помени" на 9 дни, на 40 дни, на три месеца, на шест месеца, на една година и после на всяка годишнина си е чисто езичество. Събират се, за да се нахранят върху гроба (което е просто отвратително), след което опечалените оставят пластмасови чинийки със сладки, соленки, курабийки, жито, пилешки кълки, парчета кашкавал и традиционните лимонови резенки. В пластмасови чашки пък сипват бира, вино или ракия в зависимост от предпочитанията на покойника. Някои оставят цигара или дори цяла кутия цигари откъм главата, тъй като се предполага, че душата на починалия ще се възползва от тези благинки.
На Никулден задължително се яде риба, на Великден - агне, а на Коледа - свинско (защо Рождество Христово се отъждествява със свинското и досега е непонятно за здравия разум).
И всичко това се представя за някаква религия, която трябва да накара хората да бъдат патриоти и люто да мразят иноверците.
Марко 7:8: "Вие оставяте Божията заповед и държите човешкото предание."
цитирай
3. pentecost - maranatha,
26.03.2012 21:37
абсолютно съм съгласен с теб. и на мен задушниците с всичко съпътстващо ги са ми особено противни, като бях малък ме мъкнеха по гробищата и помня каква гадост беше. за прасето на коледа също нямам какво да добавя. положението е много тежко. не случайно съм дал линк най-долу към статията, подробно описваща тези неща.
цитирай
4. prespanski - а на Коледа - свинско (защо Рожде...
30.03.2012 07:38
maranatha написа:
а на Коледа - свинско (защо Рождество Христово се отъждествява със свинското и досега е непонятно за здравия разум).

Не е точна така. До Бъдни вечер има пост около 40 дни, без блажна храна. На Бъдни вечер православните не ядат месо. На Коледа, тоест на другия ден - вероятно защото има умора от постното ядене.
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене